Timeless tunes: Il Trionfo del Tempo

De Tijd onthult de Waarheid (Francois le Moine, 1737) (Wallace Collection, Londen)

Georg Friedrich Handel (1685-1759) componeerde in 1707 als 22-jarige zijn eerste oratorium, getiteld “Il Trionfo del Tempo e del Disinganno”(HWV 46a). In 1737 bewerkte hij de compositie in twee delen tot de meer omvangrijke versie “Il Trionfo del Tempo e della Verità”(HWV 46b). In 1757 paste hij het werk in drie delen nog eenmaal aan tot het Engelstalige “The Triumph of Time and Truth”(HWV 71) als zijn laatste oratorium. Daarmee vormt dit werk een rode draad in het leven van deze virtuoze barokcomponist. In het oratorium treden de personificaties van de Schoonheid (La Belezza), het Plezier (Il Piacere), de Desillusie (Il Disinganno) en de Tijd (Il Tempo) op in een moraliserend libretto. De meest favoriete aria uit het oratorium is “Lascia la spina”. In 1711 verwerkte hij deze muziek tot de aria “Lascia ch’io pianga” voor zijn opera “Rinaldo”.

Triomf van de Tijd (glas-in-lood, atelier Pieter Coecke van Aelst, ca. 1550) (Rijksmuseum Amsterdam)

De Italiaanse dichter Petrarca schreef in de 14de eeuw een cyclus gedichten, ‘De Triomfen’. In de gedichten worden zes overwinningen bezongen: van de Liefde, de Kuisheid, de Dood, de Faam, de Tijd en het Geloof. Petrarca’s Triomfen werden een geliefd onderwerp in de prentkunst en in de kunstnijverheid. Meestal worden ze in een reeks van zes afgebeeld.

Pieter Coecke van Aelst en Maarten van Heemskerck behoren tot de Nederlandse kunstenaars die het thema van de Triomf van de Tijd in de 16e eeuw hebben uitgebeeld. Voorbeelden hiervan zijn bewaard in het Rijksmuseum en het Rijksprentenkabinet te Amsterdam. De Wallace Collection Londen herbergt een schilderij van François le Moine uit 1737 getiteld “De Tijd onthult de Waarheid”.

De Triomf van de Tijd (Philip Galle naar Maarten van Heemskerck, 1565) (Rijksprentenkabinet)

” Lascia la spina, cogli la rosa; tu vai cercando il tuo dolor. Canuta brina, per mano ascoa, giungerà quando nol crede il cor.” 

“Crede l’uom ch’ egli riposi quando spiega i vanni occulti. Ma se i colpi sono ascosi, chiari poi sono gl’ insulti.”

0 antwoorden

Laat een reactie achter

Wilt u zich mengen in de discussie?
Voel u niet bezwaard om bij te dragen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *